-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50517 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

ما معتقديم كه انبيا داراي عصمت اند ولي قرآن مي فرمايد فعصي آدم ربه فغوي آيا حضرت آدم(ع) از اين قاعده استثنأ است؟
عصمت انبيا همگاني است و حضرت آدم(ع) نيز فاقد آن نبوده است ليكن براي روشن شدن اين مسأله بايد چند نكته را به دقت مورد بررسي قرار داد: {T1- عصمت و حدود آن:T} عصمت به معناي پيراسته بودن از خطا و گناه و نسيان است. البته عصمت داراي مراتبي است و اولين مرتبه آن كه همه انبيا بايد دارا باشند در چهار بعد است: الف) عصمت در اخذ وحي (يعني آن را همان گونه كه هست دريافت داشتن) ب) عصمت در حفظ وحي (آن را فراموش نكردن) ج) عصمت در تبليغ وحي (وحي را همان گونه كه هست ابلاغ كردن و چيزي كم و زياد نكردن) د) عصمت عمل و اجراي مفاد وحي. اين چهار مرحله مربوط به وحي رسالي است وشامل مسائل خارج از آن مانند ترك اولي نمي شود. البته در مراتب بالاتر عصمت كه در مورد پيامبراكرم(ص) و اهل بيت(ع) است ترك اولي نيز راه ندارد. {T2- نافرماني آدم(ع):T} اوامر و نواهي الهي دو قسمند: الف) مولوي يا قانوني ب) ارشادي. قسم اول تكليف آور است و خداوند جدا خواستار انجام آن مي باشد و براي انجامش پاداش و در مقابل ترك آن عذاب قرار داده است. ولي قسم دوم در حقيقت تكليفي از ناحيه پروردگار نيست. بلكه خداوند بدان وسيله آدمي را به حكم عقل يا واقعيتي تكويني كه نتيجه آن عمل است ارشاد مي نمايد مانند طبيبي كه به مريض دستور مي دهد فلان غذا را نخور. اين دستور يك تكليف قانوني نيست كه اگر خلاف كند او را به مجازات رسانند. بلكه به اين معناست كه تخلف از آن با بهبودي او ناسازگار است. بهشتي كه آدم در او بوده مرحله ماقبل تكليف و تشريع بوده است ونهي الهي جنبه ارشادي داشته. زيرا آن درخت داراي ويژگي و اثر تكويني خاصي بوده كه چون از آن خوردند به فرموده قرآن: {/B«فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما»{w3-5w}{I20:121I}/} از اين رو شرايط زيستي ديگري براي آنان لازم شد. بنابراين حضرت آدم مرتكب گناه تكليفي نشده ولي در عين حال عمل او متناسب با آن مقام منيع آموزگاري ملائك نبوده است. از اين رو هم از آن مقام بلند تنزل يافت و هم ديگر آن بهشت جاي مناسبي براي او نبود. از همين جا معناي آياتي مثل: {/B«وَ عَصي آدَمُ رَبَّهُ فَغَوي »{w13-17w}{I20:121I}/} و ... روشن مي شود كه اين عصيان نه عصيان به معناي گناه است. بلكه سرپيچي در مقابل نهي ارشادي است كه شايسته جايگاه رفيع او نبوده. {T3- توبه آدم:T} توبه به حسب حال انسان ها متفاوت است و همه انبيا و اوليا پيوسته دردرگاه الهي بر توبه و استغفار مشغول بوده اند. زيرا: الف) توبه و انابه فرد از بهترين شيوه هاي تواضع دربرابر پروردگار است. ب) اولياي خدا حتي كارهاي نيكشان را در مقابل جلالت و عظمت پروردگار صفر و ناچيز و مايه شرمندگي مي دانستند و توبه مي نمودند. ج) توبه مردم عادي از گناه است ولي اوليا و اوصيا از اين كه ذره اي از خدا غافل شوند توبه مي نمودند. براي آگاهي بيشتر ر . ك : «رهبران راستين» سيد عبدالكريم هاشمي نژاد. بهترين دليل بر اين كه عصيان حضرت آدم در برابر نهي مولوي و قانوني خداوند نبوده است، اين است كه بعد از آيه {A{/Bوَ عَصي آدَمُ رَبَّهُ فَغَوي {w13-17w}{I20:121I}/}A} بلافاصله در قرآن مجيد مي خوانيم: {A{/Bثُمَّ اِجْتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَيْهِ وَ هَدي {w1-7w}{I20:122I}/}A}؛ {Mسپس پروردگارش او را برگزيد و بر او ببخشود و [وي را] هدايت كردM}، {V(طه، آيه 122)V}. برگزيدگي شخصيتي از سوي خداوند؛ نشانه مقام بلند اوست و اگر خطايي از او سر زده در حد گناه و از بين رفتن عصمت نبوده است. در صورتي كه اگر نافرماني در برابر دستور مولوي و قانوني بود، از ظلم هايي است كه با مقام پيامبري سازگار نيست، چنان كه در داستان حضرت ابراهيم(ع) خداوند به طور كلي فرموده است {A{/Bلا يَنالُ عَهْدِي اَلظَّالِمِينَ {w18-21w}{I2:124I}/}A}؛ {Mپيمان [ امامت و پيامبري ] من به بيدادگران نمي رسدM}»، {V(بقره، آيه 124)V}. براي آگاهي بيشتر ر.ك: تفسير الميزان، آيه 124 سوره بقره. دليل ديگر بر اين كه عصيان حضرت آدم(ع) در حد گناه نبوده است، اين است كه هيچ گاه خداوند وعده عذاب در برابر آن نداده است و تنها به مشقت و رنج دنيايي اشاره شده است. چنان كه در «سوره طه» مي خوانيم: {A{/Bفَلا يُخْرِجَنَّكُما مِنَ اَلْجَنَّةِ فَتَشْقي {w10-14w}{I20:117I}/}A}؛ [{Mشيطان ] شما [ آدم و حوا] را از بهشت خارج نسازد كه به رنج و سختي مي افتيدM}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.